Fókablog

Katasztrófális hóviszonyok a környező hegyekben

2011. január 25. - viktor.agoston

A hétvégén Szlovéniában megtapasztaltuk, hogy hiába 2-3 méter hó, a túrasízés feltételei nem feltétlenül adottak. Nyáron jártunk már ezen a területen, akkor egy kitűnő kletterstieg túrát csináltunk. Ennek persze semmi köze a hóhelyzethez, csak szeretném, ha olvasnátok a korábbi bejegyzéseket is :-)

Kellemesnek induló túránk 38 fokos jégfal mászásába, és megsíelésébe torkollott...

agoston.viktor: P1220159

Távolról szép havas lejtő, közelről fagyott, göröngyös, 38 fokos lavinalejtő

Kicsiny csapatunk persze nem adta fel (egy darabig), így a fagyott oldalban némi tarverzálásba fogtunk; hátha az a távolabbi hó folt alkalmas lesz a lecsúszásra. Az nyilvánvalóvá vált, hogy a felmeneti utunk erre teljes mértékben alkalmatlan.

Mint kiderült a második akaratlan szaltó után, választott lemeneti utunk sem teljesen tökéletes az önfeledt síelési aktivitás maradéktalan megvalósítására.

Örökérvényű tapasztalat: a fagyott jégtömbökből álló lavina síelni nem jó.

agoston.viktor: P1220198

Síelni nem jó, és gombócból is sok.

agoston.viktor: P1220201rajz

Fel: sárga és piros (a piros hágóvasas, a sárga léces-firnvasas iskola)

Le: kék

A közel sem kellemes lecsúszás végén még maradt bennünk annyi szuicid motiváció, hogy egy környező dombocskára felnézzünk, aminek lemeneti útja nagyban különbözött az eddig tapasztaltaktól: nem 38, hanem 45 fokos volt a jéglejtő. Summa summárum csákány elő, léc le és szégyenszemre visszamásztam a kötéllel történő biztosítás szépségein elmélkedve.

A méltán híres és közkedvelt fokacsoport oldalon mások is beszámolnak hétvégi kalandozásikról:

F.GY.: Mi Ausztriában voltunk, a Wildalpe és környékén. Síelhető volt a hó. Volt egy kemény réteg, rajta 20cm friss porhó.
Akkor lett volna még jobb, ha fél méterrel több lett volna, mert akkor semmilyen kiálló kő nem lett volna. Így azért kellett kerülgetni, de jót síeltünk.
P. D.: A Gyömbér környéke nem rossz.Néhány helyen még összefújt friss hó is van.Amúgy meg firnes vagy hócementes.Egészen a Trangoska parkolóig síelhető.Addig amíg nem esik nagyobb ho, marad ez a környék.10-ből 6 pont.K.L.: Magas-Tátra: siralmas :( A Lomnici-nyeregből akartunk lesíelni a Kis-Tarpataki-völgybe kb. 10 cm hó volt a kuloárban. Csak a pályán lehetett csúszni. Sítúrázásra teljesen alkalmatlan a hegy.