A túrázáshoz spéci sítúra kötés kell. Sokan kérdezitek, hogy milyen kötést válasszatok. Ehhez igyekszik segítséget nyújtani ez a szócikk.
A sítúra kötések alapvető tulajdonságai
A sarokrész oldható és zárható is: ha oldod, a cipőd sarka szabadon jár föl-le. Ha rögzíted, pont olyan, mint bármelyik alpin kötés.
A sarokrészen több állású cipőemelő található annak érdekében, hogy minden terepen kényelmesen tudj haladni oldott sarokkal. Sík terepen a kötés a léc síkjáig engedi le a sarkad, viszont ha meredeken haladsz fölfelé, lehetővé teszi, hogy 30-45 fokos szöget zárjon be a cipőd a léccel. Ilyenkor tiszára olyan, mintha lépcsőznél.
Biztonság - ha lesikláskor elesel, a lécnek le kell oldania pontosan úgy, ahogy az alpin kötéseknek.
Az itthon fellelhető kötéstípusok
1. Old-school
Silvretta 400, 404
Ezekből van - illetve volt a legutóbbi időkig - a legtöbb. Az orr- és a sarokrészt híd köti össze. Az orrésze ezeknek a kötéseknek olyan, mint az automata hágóvasé. Viszonylag nehez kötés. Ezek még nem oldanak olyan megbízhatóan, mint a korszerű típusok.
Szeméyles tapasztalatom nincs ezekkel a kötésekkel, de mindenhol azt hallani, hogy teljesen megfelelnek a célra. Úgyhogy kezdésnek, tanuláshoz minden bizonnyal meg fog felelni. Ha komolyabb ambícióid vannak a sporttal, olvass tovább!
2. Modern, hidas rendszerű kötések
Silvretta Pure; Frischi Diamir Explore, Experience, Freeride; Naxo
Ezek a kötések első ránézésre nagyon hasonlítanak az alpin kötésekre. Közös jellemzőjük, hogy az orr-és sarokrészt egy híd köti össze, így az egész blokk mozog a cipővel oldott állapotban. Ezek kiváló és kemény kötések, minden igényt kielégítenek.
A fóka stábja a Frischi Diamir különböző változatait használja, panasz nélkül. Én magam már nem sokáig, de erről később.
3. Dynafit
Dynafit TLT Speed, TLT Comfort, TLT Vertical, ...
A Dynafit cég külön utakon jár, és 10 éve egy semmihez se hasonlítható rendszert fejlesztett ki. Ez olyan jól sikerült, hogy gyakorlatilag változatlan formában gyártják azóta is. Na jó, a nagytudású marketingeseik kétévente új nevet adnak neki, úgyhogy valami mégiscsak változik. Most éppen speednek hívják.
Két kis vacak vasdarabról van szó, amiről - ha nem kerülne 60 ezer pénzbe - nem mojndanád meg hogy jó valamire azon kívül, hogy az előszobában felkassz rá egy kulcsot. Valamit mégiscsak tud az a két vasak vasdarab, ha gyakorlatilag minden versenyző ilyet használ, és minden aktív síalpinista előbb-utóbb szintén. Azt mondják, a váltás egyirányú - aki átáll Dynafit rendszerre, az ott is marad.
A rendszer lényege, hogy a kötés két részét nem köti össze híd, a híd maga a cipő. Túra módban a cipő orra rögzítve van a kötéshez, miközben a sarok szabadon jár föl-le. Ennélfogva a Dynafit kötés nagyon könnyű, kb 700g a két pár, szemben a hidas rendszerek 1,7kg-os súlyával. Így 1 kg-mal könnyebb a lábadra kötött béklyó, vagy ami legalább ilyen izgalmas, 1kg-mal nehezebb (=jobban síelhető) lécet engedhetsz meg magadnak. Jól hangzik, nem?
Két hátránya is van a Dynafitnek: 1) csak kompatibilis cipővel működik, 2) fixen fel kell fúrni méretre, más méretű cipővel nem működik.
Néhány kötés típus tömege:
Típus | tömeg, g-ban | |
Silvretta | 404 | 2200 |
Diamir Expérience | Fritschi | 1715 |
Diamir Explore | Fritschi | 1680 |
Diamir Freeride | Fritschi | 1990 |
NX02 | Naxo | 1820 |
NX21 | Naxo | 2250 |
TLT Comfort | Dynafit | 1000 |
TLT Speed | Dynafit | 730 |
TLT Vertical FT | Dynafit | 1000 |
Összegezve: ha csak teheted, szerezz be egy korszerű kötést, szinte mindegy, melyiket. Ha még cipőt is keresel vagy Dynafit kompatibilis cipőd van, valószínűleg jobban jársz a Dynafit rendszerrrel.
Következzék néhány link megkönnyítve azok dolgát, akik mélyebbre kívánják ásni magukat a témában (Nem mintha feltételeznénk, hogy a kedves olvasó nem haszánlja készségszinten a guglit):
Rengeteg további infót a túrasí kötésekről franciául itt találsz.
Tengernyi infót a Dynafit kötésekről angolul itt találsz.
Végezetül megragadom az alkalmat, közhírré tétetik: használt Dynafit TLT Speed típusú kötést keresek megvételre.