Fókablog

Biztonságos freeride, instabil lejtő.

2010. március 11. - viktor.agoston

Az Alacsony-Tátra déli,oldalain firnes alapra hullik a friss hó jelenleg.

 

2010.03.07 Alacsony-Tátra, Gyömbér déli oldal

agoston.viktor: gyömbér elemzés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Változó lejtőfekvések, változó hóviszonyok, némi elemzés

Tapasztalataink és az általunk végzet keresztmetszeti hóréteg-vizsgálat szerint 8 jól elkülöníthető réteg határozható meg az észak-nyugati-északi lejtőkön a kb. 60 cm mélyen találtunk egy kb 20-25 cm vastag gyenge réteget, ami szerkezetében mélységi dérnek tekinthető. A kristályok szögletesek, kohéziójuk minimális. A réteg alatt és fölött korábbi olvadásnak/fagyásnak megfelelő jeges réteg helyezkedik el. Megkülönböztettünk a hófelszínhez közeli több gyenge és erős réteget, ezek vastagsága azonban csak pár centiméter.

 

 Az északi oldalakon puha, laza szerkezetű, alacsony kohéziójú hóban síeltünk. A nagyobb terhelésekre laza hógörgetegek indultak meg vasárnap a kb 30-32 fokos, északi fekvésű lejtőröl, ami a Velky Gapel-ről indul 1650 méterről 1200-ra, a Gyömbér-ház felmeneti útjához. A lejtő dőlésszöge 28-34 fok, egy igazi lavinacsapda. Korábbi lavinatörmelék tölti ki a patakmeder középső részét. Így a 2-s lavinaveszély itt nagy mértékben, lokálisan nagyobbnak értékelendő.

Egy siel-kettő néz.A lesiklás során egy embert síelt, míg 2 ember biztonságos helyen (fák között) nyomon követte a lecsúszást. Amikor a következő biztonságos pontot elérte, rádión szólt, a középső ember indult.

Az útvonal választás. tekintve, hogy a meredek hegyoldalon a laza, kötetlen hó instabilnak mutatkozott, illetve a helyi földrajzi tényezők kedveztek a hó elindulásának, a következő szempontokat vettük figyelembe:

  • kisebb dőlésszögű lejtőrészek (max 30 fok), ezt mondjuk nem tartottuk be.
  • a hó lee oldali lerakódásainak elkerülése, a lee oldal felett, ezt betartottuk
  • nagyobb facsoportok közötti haladás
  • a patakvölgy konkávitásának kerülése (mert idegyűlik minden)

 

 

agoston.viktor: lav-1